tirsdag den 30. december 2014

Jul!

Så kom julen til Jujuy! :D Eller hvad man nu skal kalde det. Skal jeg være helt ærlig har december været en utrolig hård måned.
Her i Argentina har de ikke rigtigt nogen juletraditioner som hjemme i Danmark. Man pynter en lillebitte smule op, i nogen huse mere end andre, ligesom hjemme :D I mit hus bestod det af et 50 cm højt plastik juletræ og et krybbespil.. Og så selvfølgelig de to søde perlejulemænd fra mine to små søskene derhjemme, og en julenisse ;) Jeg viste dem dog hvordan man fletter julehjerter til pebernødder
Jeg lavede også pebernødder, eller hvad man skal kalde dem :D De endte med noget der lignede brunkager, og smagte af pebernødder.. Men skidt pyt, de var vilde med det!

Selve julen foregik sådan her: om morgenen tog vi kortet fra Pili, som hun havde skrevet til julemanden, så det lignede at han havde været der :D Derefter gik madlavningen igang! Jeg lavede risalamande, skypede med familien for at sige glædelig jul, og tak for gaverne, og derefter tog vi i kirken. (tro det eller ej!)
Det var spændende nok, specielt da præsten gik rundt og plaskede vand på allesammen; har aldrig før set en præst smile så meget :D

Om aftenen (ved en 10 tiden) kom min bedstemor og mine onkler, og vi begyndte på julemiddagen. Selve middagen var bare ligesom en stor middag; der var ikke rigtigt nogen traditioner, bare det med de nu lige kunne bikse sammen :D Desuden manglede noget af hyggen ved det.. Der var ikke julelys, der var ikke mørkt udenfor, og så var det varmt. Man kan da altid sige at det var så langt fra jul for mig, så jeg ikke rigtigt tænkte over det var jul ;)
Jeg prøvede da også på at få dem til at spise risalamande, men nææhnej, det var de godt nok ikke ret vilde med.. Så mandelgaven røg i pakkespillet jeg også lavede med dem :D
Pakkespil var de til gengæld HELT vilde med!
Kan varmt anbefales til fremtidige udvekslingsstudenter ;)

Klokken 12 gik vi ud for at se fyrkværkeri og imens kom 'julemanden' (papa) og lagde alle gaverne frem.
Her fylder gaverne ikke så meget i julen.. Pili fik et enkelt spil, og så et stykke tøj og det var det. Den argentinske jul er mere omkring samværdet end om gaverne, som den danske jul har en tendens til at handle om :D
Efter gaveåbning og fyrkværkeri sluttede julen. Bagefter kunne man vælge at tage ud og feste med sine venner (jeg tog ud til et stort hus sammen med mine venner og forældre), eller man kunne vælge at gå i seng :D




En af de få juledekorationer i centeret

De små børn kunne sidde på skødet af julemanden.. Mig, Lu (fra Tyskland) og Agu (som kommer til Danmark næste år på udveksling!) sneg os derind og tog billeder da sikkerhedsvagten var væk.. Vi skulle jo lege julemænd! Uheldigvis har Lu billederne, så dem må i se en anden dag (hvis jeg husker det)

Da pigerne fra Tucuman var på besøg (Sophia fra østrig, Milena fra tyskland og Anna fra Danmark), lavede mig og Anna brunkartofler, frikadeller og 'brun sovs' (de har ingen kulør her, haha)

Vores mini juletræ

Endnu en pakke fra mor og Roald :D
(venter stadigvæk på pakken fra Momse og Moffi, den er ikke nået frem endnu.. Men venter i spænding!)

Lavede brunsviger til papa's fødselsdag :D Der blev også tegnet en mand på med glasur!

Den her går ud til derhjemme!
Hvis i mangler idéer til hjemmet så se her -en have inde i huset!

Sidste skoledag lavede den sidste klasse en 'Bomba' hvor de løb skrigende ned af skolegangen, smed med papir og heppede.. Vores skole tog det til næste level og smed med små bomber, uheldigvis blev de så også bortvist fra den sidste dag på grund af det.. Ups :D


Billed fra Jujuy

Fra vores favoritcafe Havanna, hvor alle tjenerne kender os ved navn, og hvor vi ikke behøver menukort, fik jeg da også lige gratis chokolade med den her lille besked ;)
Vi ved godt nok ikke hvem det var fra, men hvem siger nej til gratis chokolade!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar